Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Івано-Франківським окружним адміністративним судом 10 червня 2017 року розглянуто адміністративний позов Коломийської міської ради до Громадського формування «Народна самооборона Коломийщини» про заборону будь-яких мирних заходів, зборів, мітингів, походів, демонстрацій з 10 червня 2017 року по 10 липня 2017 року, які будуть проходити на території міста Коломиї, в тому числі в межах охоронної зони пам'яток архітектури національного значення церкви Благовіщення по вул. Карпатській, 2.
Громадське формування «Народна самооборона Коломийщини» реалізуючи своє право на свободу мирних зібрань, передбачене статтею 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, звернулася до Коломийської міської ради з повідомленням про проведення акції протесту з встановленням наметів з 10 червня 2017 року по 10 липня 2017 року.
На думку Коломийської міської ради проведення Громадським формуванням заявлених заходів не відповідають вимогам чинного законодавства та можуть завдати істотної шкоди для збереження пам’яток архітектури національного значення – церкви Благовіщення та Дзвіниці церкви Благовіщення Пречистої Діви Марії, яка може проявитись у пошкодженні зони охоронюваного ландшафту, завданні значної шкоди археологічному культурному шару та призведенні до руйнувань самих пам’яток архітектури, зокрема пошкодженні архітектурних елементів планування та оздоблення. Також представник Коломийської міської ради звернула увагу на напружену ситуацію у м. Коломия, що виникла між релігійними громадами різних конфесій, існує висока ймовірність здійснення провокаційних дій по відношенню до учасників запланованої акції протесту з встановленням наметів, а також масових заворушень, виникнення сутичок між представниками релігійних організацій. Представник Громадського формування «Народна самооборона Коломийщини» пояснив, що акція, яку має намір провести Громадське формування носить виключно мирний характер та не має на меті створення конфліктних ситуацій.
При вирішенні справи, судом застосувавано принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конституції України та Законодавства України. Зокрема, Європейський суд з прав людини зазначив, що вірогідність незначних інцидентів не може слугувати обґрунтуванням заборони на проведення мітингів. Є зрозумілим, що будь-яка демонстрація, що проводиться у громадському місці, певною мірою може викликати порушення громадського порядку та зіткнення з елементами ворожості.
Однак з урахуванням законодавства України обов’язок держави, насамперед в особі правоохоронних органів забезпечувати реалізацію основоположних прав громадян шляхом усунення чи припинення можливих небезпек, а адміністративний орган, який отримав повідомлення про заплановане зібрання зобов’язаний здійснювати контроль за забезпечення при його проведенні громадського порядку. Необхідно зазначити, що частиною другою статті 39 Конституції України встановлено, що обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей, проте Коломийською міською радою не доведено наявність встановлених Законом підстав для введення обмежувальних заходів судом.
Крім того, у позовній заяві Коломийська міська рада просить встановити обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання не лише Громадському формуванню «Народна самооборона Коломийщини», але й іншим суб'єктам, які не є учасниками процесу та не подавали відповідних заявок на проведення мирних зібрань на усій території міста Коломия з 10 червня 2017 року по 10 липня 2017 року. Така заборона по своїй суті є прямим порушенням статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що поряд із встановленими та вказаними вище обставинами є окремою підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
За таких обставин, Івано-Франківським окружним адміністративним судом 10 червня 2017 року зроблено висновок, що позовні вимоги Коломийської міської ради не підлягають задоволенню.