flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Положення про взаємодію Івано-Франківського окружного адміністративного суду із засобами масової інформації

Положення

про взаємодію Івано-Франківського окружного адміністративного суду із засобами масової інформації

Це положення визначає особливості взаємодії Івано-Франківського окружного адміністративного суду із засобами масової інформації та журналістами. Положення розроблено на підставі законодавства України з повагою до свободи слова  журналістів та редакційної свободи ЗМІ, з урахуванням права громадян отримувати інформацію із зали суду, особливостей роботи медіа при висвітленні судових справ та з огляду на важливість авторитету і неупередженості суду в демократичній державі.

  1. Організація взаємодії Івано-Франківського окружного адміністративного суду зі ЗМІ та журналістами

1.1. Всі документи, які регулюють взаємовідносини Івано-Франківського окружного адміністративного суду та ЗМІ мають відповідати чинному національному законодавству та міжнародним зобов’язанням України стосовно забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

1.2. Контактною особою для ЗМІ від Івано-Франківського окружного адміністративного суду виступає спеціаліст із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прес-секретар)  суду або інша особа, яка виконує функції взаємодії зі ЗМІ.

1.3. Інформація про цю особу (П.І.Б) та спосіб контакту з нею (телефон, ел.пошта) оприлюднюється на веб-сайті Івано-Франківського окружного адміністративного суду.

1.4. Зміст даного Положення доводиться до відома представників засобів масової інформації через розміщення його на веб-сайті Івано-Франківського окружного адміністративного суду.

  1. Обов’язки журналістів

2.1. Представники засобів масової інформації (друкованих, мовних, електронних- журналісти, оператори, фотографи тощо), відвідуючи суд з метою виконання професійних обов’язків, мають ознайомитися з цим Положенням та бути обізнаними:

2.2. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду не повинна створювати незручностей дя інших відвідувачів суду.

2.3. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати суд та учасників процесу. У разі зауважень з боку судді на неналежну поведінку, слід вибачитись і врахувати зауваження або мовчки залишити залу суду.

2.4. Непокора чи ігнорування зауважень судді може кваліфікуватися як прояв неповаги до суду і стати підставою для примусового видалення із зали і накладення адміністративного стягнення  у формі штрафу від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

2.5.  Фото- відео- та теле- зйомка у загальних приміщеннях суду дозволена. У разі потреби фіксації заставки для телерепортажу, оператори можуть знімати на тлі вивіски суду ззовні.

2.6. Учасники судового процесу, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду.

2.7. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також транслювання судового засідання по радіо і телебаченню допускаються на підставі ухвали суду за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, крім тих, які є суб'єктами владних повноважень. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

2.8. Журналісти мають бути добре обізнані з правовими наслідками поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про особу (дифамація) та/або за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя ).

  1. Доступ журналістів до приміщення суду

3.1. Доступ журналістів до приміщення Івано-Франківського окружного адміністративного суду і судових зал, де відкрито слухаються справи,  відбувається на загальних підставах.

3.2. Працівники ЗМІ можуть пред’явити редакційне посвідчення, а за його відсутності - документ, що посвідчує особу.

3.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду або його зал на тій підставі, що вони не є учасниками процесу, не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.

3.4. Вилучення у працівників ЗМІ охороною суду або працівниками Івано-Франківського окружного адміністративного суду фотоапаратів, теле-відео камер не ґрунтується на законі і вважається порушенням права власності та обмеженням доступу до суду для виконання професійних обов’язків.

  1. Доступ журналістів на судові засідання

4.1. Загальні положення.

4.1.1. Розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, передбачених процесуальним законом.

4.1.2. Судове рішення оголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або – тією мірою, що визнана судом необхідною, – коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.

4.1.3. Журналісти як і представники громадськості мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та на відкритому проголошенні судових рішень без попереднього дозволу (акредитації).

4.1.4. Розгляд справ в Івано-Франківському окружному адміністративному суді проводиться відкрито.

4.1.5. Суд ухвалою може оголосити судове засідання або його частину закритими з метою нерозголошення державної чи іншої таємниці, що охороняється законом, захисту особистого та сімейного життя людини, в інтересах малолітньої чи неповнолітньої особи, а також в інших випадках, установлених законом.

4.1.6. Під час проведення закритих судових засідань пропуск осіб до зали судового засідання обмежується постановленою мотивованою ухвалою головуючого в судовому засіданні.

4.1.7. Під час розгляду справи в закритому судовому засіданні можуть бути присутніми лише особи, які беруть участь у справі, а в разі необхідності – експерти, спеціалісти, перекладачі та свідки.

4.1.8. Якщо під час закритого судового засідання буде встановлено, що інформація із обмеженим доступом є суспільно значимою або доступ до інформації обмежено з порушенням закону, суд постановляє ухвалу про її дослідження у відкритому судовому засіданні.

  1. Порядок під час судового засідання

5.1. За порушення журналістом, як і іншими присутніми в судовому засіданні, порядку під час судового засідання або невиконання ними розпоряджень головуючого, суд може  застосувати заходи процесуального примусу у такому порядку: спочатку робиться попередження, а у разі повторного вчинення зазначених дій – видалення із залу судового засідання, при злісній непокорі – адміністративне стягнення .

  1. Інформаційні запити ЗМІ і журналістів

6.1. Загальні положення.

6.1.1. Для надання громадськості інформації про діяльність Івано-Франківського окружного адміністративного суду журналісти та ЗМІ мають право звертатися до суду або територіального управління Державної судової адміністрації з інформаційним запитом. Під інформаційним запитом щодо надання письмової або усної інформації у цьому Положенні розуміється усне або письмове звернення з проханням надати письмову або усну інформацію про діяльність Івано-Франківського окружного адміністративного суду та його посадових осіб.

6.1.2. Журналісти (надалі – запитувачі) подають запит відповідному органу судової влади, його посадовим особам.

6.1.3. У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, документ, письмова або усна інформація, що його цікавить, та адреса, за якою він бажає одержати відповідь.

6.1.4. Журналісти можуть подавати запити у будь-якій формі. Для зручності журналістів розроблена Форма письмового інформаційного запиту (Додаток №1), яка носить рекомендаційний характер і може використовуватися журналістами.

6.1.5. Івано-Франківський окружний адміністративний суд  надає інформацію, що стосується його діяльності, письмово, усно, по телефону чи використовуючи публічні виступи своїх посадових осіб.

6.1.7. Враховуючи стислі строки, за якими  працюють журналісти з огляду на потребу оперативного вироблення інформаційного продукту, з метою підвищення оперативності в наданні інформації на запити, рекомендується, щоб журналіст адресував усні запити особі, на яку покладено виконання функцій взаємодії зі ЗМІ, а також повідомляв зазначену особу про факт відправлення та зміст письмового запиту.

6.1.8. Офіційна інформація, надана на запити Івано-Франківським окружним адміністративним судом може  оприлюднюватися без перевірки.

6.1.9. Запитувачі мають право робити виписки та копії з наданих їм для ознайомлення офіційних документів, фотографувати їх, записувати текст на магнітну плівку тощо.

6.1.10. Івано-Франківський окружний адміністративний суд надає ЗМІ лише перевірені дані або дані, що базуються на обґрунтованих припущеннях. В останньому випадку чітко вказується на такий характер наданих відомостей.

6.1.11. Інформацію для ЗМІ про судовий процес, що триває, Івано-Франківський окружний адміністративний суд надає  шляхом публікації прес-релізів, проведення прес-конференцій уповноваженими посадовими особами, чи за допомогою інших  прийнятних  методів.

6.2. Термін розгляду інформаційного запиту

6.2.1. Протягом десяти календарних днів Івано-Франківський окружний адміністративний суд письмово доводить до відома запитувача, що його запит буде задоволено або що запитувана інформація/документ не підлягає наданню для ознайомлення.

6.2.2. Задоволення запиту (у тому числі про надання письмової інформації) здійснюється протягом місяця, якщо інше не передбачено законом.

6.2.3. Як виняток, оголошення про заплановані судові засідання, проголошення рішень та вироків, а також інші дії, що мають відношення до висвітлення судових процесів, надаються Івано-Франківським окружним адміністративним судом журналістам у розумні терміни, що дозволять журналістам планувати свою роботу у суді завчасно.

  1. Доступ журналістів до судових рішень, матеріалів судового процесу і архівів суду

7.1. Загальні положення.

7.1.1. Доступ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

7.1.1.1. присутністю журналіста під час розгляду справи в суді;

7.1.1.2. присутністю журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення;

7.1.1.3. доступністю матеріалів справи у випадку існування суспільного інтересу;

7.1.1.4. оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет;

7.1.1.5. публікацією текстів судових рішень в друкованих засобах масової інформації.

7.2. Присутність журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення.

7.2.1. Журналісти та інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право відкрито робити письмові нотатки, здійснювати звукозапис.

7.2.2. Публічно проголошені судові рішення можуть бути відтворені без обмежень. Використання в ЗМІ повного тексту рішення або його фрагментів, без редагування, що змінює його зміст, можливе лише з посиланням на присутність при його проголошенні.

7.2.4. Судове рішення, що ухвалене у відкритому судовому засіданні, проголошується прилюдно. Якщо ж судовий розгляд мав закритий характер, прилюдно проголошується лише резолютивна частина рішення. Існує можливість проголошення лише вступної та резолютивної частини рішення, що має складний характер.

7.3. Забезпечення доступу до матеріалів справи.

7.3.1.За клопотанням журналіста і при наявності обґрунтованого суспільного інтересу стосовно оприлюднення такої інформації, голова суду може дозволити доступ до матеріалів архівних судових справ. Форма запиту, яку журналісти можуть використовувати для зручності у Додатку №2.

7.3.2. Під час прийняття рішення за такою заявою відповідальна службова особа апарату суду враховує загальні принципи відкритості інформації та принцип публічного оголошення рішення, особливо в ситуаціях наявності суспільної потреби в її отриманні, коли журналісти повинні мати доступ до судових рішень для виконання їх професійних обов’язків щодо інформування громадськості.

7.3.3. Журналістам дозволено без будь-якої дискримінації отримувати та копіювати публічно проголошені рішення. Вони можуть використовувати інформацію з них у своїх матеріалах з урахуванням можливих правових ризиків та інформувати про них громадськість.

7.4. Оприлюднення судових рішень у мережі Інтернет.

7.4.1. Оприлюднення судових рішень у мережі Інтернет здійснюється через Єдиний державний реєстр судових рішень (reyestr.court.gov.ua) або на веб-сайті Івано-Франківського окружного адміністративного суду (adm.if.court.gov.ua).

7.5.     Публікація текстів судових рішень в друкованих засобах масової інформації.

7.5.1. Публікація текстів судових рішень в друкованих виданнях здійснюється у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень» від 22 грудня 2005 року № 3262-IV.

7.5.2. При висвітленні судових процесів, в яких зберігається можливість оскарження, журналісти мають уникати висловів, що є доречними лише щодо справ із закінченим провадженням.

  1. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису

8.1. Учасники процесу та інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право робити письмові записи, а також використовувати портативні аудіотехнічні пристрої.

8.2. Учасники судового процесу, інші особи, присутні у залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також транслювання судового засідання по радіо і телебаченню допускаються на підставі ухвали суду за наявності згоди на це осіб, які беруть участь у справі, крім тих, які є суб'єктами владних повноважень. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання та здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

8.3. Подібні трансляції та зйомки можуть бути дозволені лише в тих випадках, коли вони не створюють небезпеки впливу на учасників судових розглядів.

8.4. Коли учасниками адміністративного процесу є особи, які є суб’єктами владних повноважень, їх згода не потрібна на проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також  при трансляції  судового засідання по радіо і телебаченню.

8.5. Журналісти та представники ЗМІ, які планують  проводити  в залі судового засідання фото- і кінозйомку, теле-, відео-, звукозапис із застосуванням стаціонарної  апаратури, а також транслювати судові засідання по радіо і телебаченню, повинні  завчасно надати головуючому судді у справі  письмовий запит про такі наміри. Рекомендується, щоб журналіст повідомив особу, на яку покладено виконання функцій взаємодії зі ЗМІ, про факт відправлення запиту, Форма запиту, яку журналісти можуть використовувати для зручності, у Додатку № 3.

8.6. Головуючий суддя у справі ставить на обговорення учасників процесу заяву/клопотання про можливість проведення зйомки і постановляє ухвалу про дозвіл або відмову  у проведенні  зазначених дій.

8.7. У випадку відмови  у проведенні зйомки, суддя має вказати підстави такого рішення .

8.8. В ухвалі про дозвіл суддя може визначити, зокрема, місце розташування в залі знімальної апаратури, а також осіб, які її використовують. Особи, які проводять зйомку та запис, повинні дотримуватися порядку протягом всього судового засідання і залишатися на визначених місцях до того моменту, як суддя покине залу судового засідання, якщо інше не узгоджено з головуючим у справі. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено пересуватися по залу судового засідання під час слухання справи.

8.9. Особа, на яку покладено функції взаємодії зі ЗМІ, сприяє виконанню рішення судді і допомагає розташуватися журналістам, а також координує дії інших осіб, які здійснюють запис та зйомку у залі судового засідання.

8.10. У випадку резонансних судових процесів і великої уваги до них преси  керівництво  Івано-Франківського окружного адміністративного суду в залежності від можливостей зали (кількості місць)  забезпечує рівний доступ як представників громадськості, так і медіа.

8.11. Особа, на яку покладено функції взаємодії зі ЗМІ, координує розташування журналістів в залі, забезпечуючи представництво від різних ЗМІ ( друковані, мовні, центральні, регіональні, іноземні тощо). Пріоритет може надаватися журналістам, які попередньо звернулися до суду з відповідним запитом.

8.12. У разі  великої кількості представників преси, які бажають висвітлювати хід судового процесу, керівництво суду повідомляє про кількість виділених для преси місць в залі і може запропонувати їм самим визначитись, хто буде присутнім під час судового розгляду.

8.13. За наявності кількох запитів від різних ЗМІ щодо проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також за відсутності технічних можливостей для цього, керівництво суду пропонує ЗМІ самим визначитись хто і як буде проводити зйомку і як інші ЗМІ отримають матеріали та координує цей процес.

 8.14. Керівництво  Івано-Франківського окружного адміністративного суду  у  випадках слухання  гучних справ може запровадити попередню реєстрацію ЗМІна висвітлення судового  процесу  з тим, щоб  врахувати   кількість бажаючих  і  створити   необхідні умови для роботи представників ЗМІ.

Про потребу  і часові рамки  для  попередньої реєстрації ЗМІ повідомляються завчасно.

  1. Організаційні питання проведення інтерв’ю із суддями.

9.1. Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що журналіст і суддя є співавторами інтерв’ю.

9.2. При плануванні інтерв’ю з суддею журналісти мають  усвідомлювати можливість обмеження тематики спілкування  через те, що відповідно до Кодексу професійної етики суддя не має права:

- розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи в закритому судовому засіданні,

- робити публічні заяви, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду,

-   піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили.

9.3. Як співавтор, суддя  має право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їх зміст перекручено ( втім суддя не може міняти текст ), погодити назву матеріалу тощо.

9.3.1. Журналістам бажано завчасно планувати інтерв’ю з суддею, повідомити про свій намір спеціаліста зі зв’язків із ЗМІ суду, повідомити йому тему розмови, обсяг і дату виходу матеріалу і попросити погодити з суддею( конкретним чи одним із  працюючих в суді ) час зустрічі.

9.3.2. З метою ефективного використання часу та узгодження із своїм графіком суддя може встановити чіткі часові рамки спілкування з журналістом